10/11/11

Συμβουλες για οικονομια καυσιμου


Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχει ως αποτέλεσμα να εκτινάξει στα ύψη την τιμή της βενζίνης και να επιβαρύνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό μας. Παρόλα αυτά, μέσα από τις 10 χρήσιμες πρακτικές συμβουλές μπορείς να μειώσεις την κατανάλωση της βενζίνης και άρα και τις δαπάνες σου, που έχουν χτυπήσει κόκκινο. Είναι πολλά τα λεφτά και το έχεις καταλάβει, είναι ξεκάθαρο. 




Μόνο την κατακόρυφη μείωση που έχει παρουσιάσει η κατανάλωση καυσίμου συνολικά αν αξιολογήσεις - πάνω από 20% σύμφωνα με επίσημα στοιχεία - αντιλαμβάνεσαι ότι όλοι έχουν περιορίσει σημαντικά τις μετακινήσεις τους γιατί η αμόλυβδη έχει γίνει... χρυσός! Το ML όμως είναι εδώ για να βοηθήσει, ώστε να μην διστάζεις να βγάλεις το cabrio από το γκαράζ. Άλλωστε, κρίμα δεν είναι να έχεις δώσει ένα τσουβάλι ευρώ και να στα τρώει η σκόνη και η απραξία;


1. Πετάς τα περιττά κιλά


Η «δίαιτα» δεν κάνει καλό μόνο στους ανθρώπους αλλά και στα αυτοκίνητα. Γι΄ αυτό σε προτρέπουμε να πετάξεις όλα τα παλιά κιβώτια, περιοδικά, καροτσάκια. Για τους φανατικούς, η πρόταση είναι να αντικαταστήσεις τη ρεζέρβα του αυτοκινήτου με κιτ επισκευής με αφρό, που σημαίνει περαιτέρω μείωση του βάρους κατά 15 κιλά περίπου. Με κάθε 100 κιλά εξοικονόμηση βάρους κερδίζεις σχεδόν 1 λίτρο βενζίνης στα 100 χλμ. Δεν είναι κακό!


2. Ελευθέρωσε την οροφή


Αν δεν θέλεις να πετάς τα ευρώ σου από το παράθυρο, τότε αφαίρεσαι οποιαδήποτε κατασκευή υπάρχει στην οροφή του αυτοκινήτου σου, είτε πρόκειται για κάποια σχάρα, είτε για βάση ποδηλάτων ή μπαγκαζιέρα. Ο λόγος είναι ότι  χειροτερεύει δραματικά τον συντελεστή αεροδυναμιής του αμαξώματος. Μία μπαγκαζιέρα οροφής αυξάνει τη μέση κατανάλωση βενζίνης κατά μισό λίτρο στα 100 χιλιόμετρα, ενώ η βάση ποδηλάτων μαζί με τα δίκυκλα την εκτοξεύει έως και 4,6 λίτρα ψηλότερα.! Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν προσφέρουν τίποτα άλλο παρά μόνον αυξημένη κατανάλωση και τα -δήθεν- αεροδυναμικά βοηθήματα των αυτοκινήτων.


3. Περισσότερος αέρας στα λάστιχα


Ο έλεγχος της πίεσης των ελαστικών πρέπει να γίνεται τακτικά, αφού επηρεάζει τόσο την τσέπη, όσο και την ασφάλεια. Χαμηλότερη πίεση σημαίνει πρόωρη φθορά των ελαστικών και αυξημένη κατανάλωση (περίπου 1-2% για 0,2 μπαρ χαμηλότερη πίεση). Ο λόγος είναι απλός και αφορά τους κλασικούς νόμους της Φυσικής που μάθαμε σχολείο. Λιγότερος αέρας σημαίνει ότι ακουμπά μεγαλύτερη επιφάνεια πέλματος στην άσφαλτο, άρα μεγαλύτερη τριβή, άρα μεγαλύτερη απώλεια ενέργειας ως θερμότητα. Φρενάρουν όμως καλύτερα (γιατί αυξάνεται ο συντελεστής). Για μεγαλύτερη οικονομία η επιλογή είναι στα ελαστικά να βάζεις την πίεση που προβλέπει ο κατασκευαστής, όταν κυκλοφορεί το συγκεκριμένο μοντέλο με πλήρες φορτίο. Οι τιμές αναγράφονται συνήθως στο καπάκι του ρεζερβουάρ ή στο βιβλίο οδηγιών του κατασκευαστή. Προσοχή: Τσεκάρουμε τον αέρα πάντα με κρύα λάστιχα (πάλι οι νόμοι της Φυσικής).


4. Ποιοτικά λιπαντικά


Η καλή ποιότητα λιπαντικού δεν συμβάλλει μόνο στην καλύτερη λειτουργία του κινητήρα, αλλά πετυχαίνει και σημαντική οικονομία στην κατανάλωση του καυσίμου. Γι’ αυτό, στην επόμενη αλλαγή λιπαντικών, να ζητήσεις από το συνεργείο σου να χρησιμοποιήσει συνθετικά λιπαντικά, τα οποία είναι πιο ακριβά στην αγορά τους αλλά, φροντίζουν για την καλύτερη λειτουργία του κινητήρα, τη μακροζωία του και την οικονομία στην κατανάλωση βενζίνης.


5. Service σε τακτά χρονικά διαστήματα


Η σκόνη στο φίλτρο αέρα, ο κακορυθμισμένος κινητήρας, η κάπνα στα μπουζί, καθώς επίσης και οποιαδήποτε άλλη δυσλειτουργία του κινητήρα έχει ως αποτέλεσμα την υπερβολική κατανάλωση καυσίμου. Γι΄ αυτό ο τακτικός έλεγχος του αυτοκινήτου στο συνεργείο που εμπιστεύεσαι, εξοικονομεί λίτρα στην κατανάλωση καυσίμου.


6. Όχι στην προθέρμανση του κινητήρα


Πολλοί οδηγοί επηρεασμένοι ακόμη και σήμερα από τα αυτοκίνητα της προηγούμενης τεχνολογίας με καρμπυρατέρ έχουν τη συνήθεια να προθερμαίνουν τα αυτοκίνητά τους για αρκετά λεπτά της ώρας προτού ξεκινήσουν. Με την ενέργεια αυτή όμως αυξάνεται η κατανάλωση της βενζίνης και επιβαρύνεται η ατμοσφαιρική ρύπανση. Γι’ αυτό, λοιπόν, μόλις βάλεις μπροστά το αμάξι, άφησε να περάσουν μόνο λίγα δευτερόλεπτα και ξεκίνησε άφοβα.


7. Επιτάχυνση με τέρμα το πόδι στο γκάζι


Ακούγεται παράδοξο, ισχύει όμως για όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα με σύστημα ψεκασμού και όχι με καρμπιρατέρ (εξαιρούνται τα μοντέλα με αυτόματα σαζμάν και με πετρελαιοκινητήρες). Η απότομη επιτάχυνση με δυνατό πάτημα του γκαζιού έως τις 2.000 σ.α.λ. εξοικονομεί από 5% έως 10% βενζίνη. Αντίθετα, όταν πατάς συνεχώς απαλά το γκάζι και η επιτάχυνση γίνεται αργά και προοδευτικά, στέκεται η πεταλούδα σε λάθος γωνία στον αυλό εισαγωγής, οπότε αυξάνει η κατανάλωση. Διαφορετικά είναι τα πράγματα για όσους οδηγούν ένα μοντέλο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ή πετρελαιοκινητήρα, αφού εδώ απαιτείται άκρως προοδευτική επιτάχυνση για εξοικονόμηση καυσίμου.


8. Γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων


Η λειτουργία του κινητήρα σε υψηλές στροφές οδηγεί αναπόφευκτα στην υπερβολική κατανάλωση. Γι΄ αυτό το λόγο εάν αλλάζεις νωρίς τις ταχύτητες επιτυγχάνεται οικονομία στη βενζίνη. Για παράδειγμα ένα μοντέλο 1.800 κ. εκ. απαιτεί μόλις 4 λίτρα βενζίνης για να καλύψει απόσταση 100 χλμ. με ταχύτητα 50 χλμ/ώρα και πέμπτη ταχύτητα, ενώ το ίδιο αυτοκίνητο καταναλώνει 8,7 λίτρα ανά 100 χλμ. με δευτέρα στο κιβώτιο ταχυτήτων. Βέβαια, ο κάθε οδηγός γνωρίζει καλύτερα σε ποιες στροφές το αμάξι του θέλει ανέβασμα ή κατέβασμα στην ταχύτητα. Δεν υπάρχει λόγος να είναι ασυμπίεστο για να καταναλώνει λιγότερο. Μείωση κατανάλωσης μαζί με ασφάλεια, σε κάθε περίπτωση. 


9. Ήρεμη οδήγηση


Ο συνδυασμός "απότομη εκκίνηση-δυνατό φρενάρισμα" αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή. Εκτός του ότι οι συνεπιβάτες σου θα βγουν από μέσα... κουδουνίστρες, είναι και ένα επιπλέον έξοδο.  Μάθε να αφήνεις το πόδι από το γκάζι έγκαιρα και να αυξάνεις ή να μειώνεις ταχύτητα γραμμικά, χωρίς απότομες κινήσεις. Πάντα βέβαια με ταχύτητα στο σαζμάν και ποτέ με νεκρά. Σε όλα τα μοντέρνα αυτοκίνητα συνδυάζεται το ρολάρισμα με ταχύτητα στο σαζμάν με μηδενική κατανάλωση καυσίμου.


10. Κατανάλωση ρεύματος


Η λειτουργία πολλών συσκευών μέσα στο αυτοκίνητο που καταναλώνουν ρεύμα, όπως το κλιματιστικό, οι προβολείς ομίχλης, στερεοφωνικό με πολύ υψηλή απόδοση, απαιτεί την παραγωγή ρεύματος από το δυναμό, το οποίο με τη σειρά του απαιτεί τη συνδρομή του κινητήρα. Αν έχεις σε λειτουργία αρκετούς καταναλωτές ρεύματος, τότε ενδέχεται να χρειαστείς έως και δύο λίτρα βενζίνη περισσότερο στα 100 χλμ. Παραδείγματα: ο κλιματισμός επιβαρύνει την κατανάλωση με 0,7 λίτρα ανά 100 χλμ., οι προβολείς ομίχλης με 0,3 λίτρα και το ηχοσύστημα έως 0,2 λίτρα. Άσε που στην πόλη είναι αντι - οικολογικό να κυκλοφορείς με κλιματισμό. Και εσύ, είσαι φουλ οικολόγος, έτσι δεν είναι; Ειδικά, όταν κάνει καλό και στην τσέπη...