10/11/11

Θεσσαλονίκη | Προχωρεί η δημιουργία πράσινου λιμανιού




Φωτοβολταϊκά σε όλες σχεδόν τις στέγες, φυσικό αέριο στα κτίρια, υβριδικά αυτοκίνητα, δενδοφυτεύσεις και εκτεταμένη ανακύκλωση επιχειρούν να «βάψουν» πράσινο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Με μια σειρά δράσεων που αποβλέπουν στην καθαρή χρήση ενέργειας και ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης σε όλη του την έκταση, που ξεκινάει από την πλατεία Ελευθερίας και καλύπτει έως και τον 6ο προβλήτα, το δεύτερο μεγάλο λιμάνι της χώρας, σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης φτιάχνει οικολογικό πρόσωπο, για να έρθει με αυτόν τον τρόπο ακόμη πιο κοντά στις πρακτικές διαχείρισης και λειτουργίας των ευρωπαϊκών λιμανιών.

Την περίοδο αυτή ολοκληρώνεται η πρώτη φάση των έργων που θα μεταφέρουν το φυσικό αέριο στην καρδιά του λιμανιού και έντεκα από τα κτίριά του θα συνδεθούν με το δίκτυο. Σύντομα η χρήση του φυσικού αερίου θα επεκταθεί σε όλα τα κτίσματα.
Η δεύτερη μεγάλη αλλαγή είναι η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στις στέγες των κτιρίων με απώτερο στόχο, όπως λένε στελέχη του, την ενεργειακή αυτονομία. Οι εκπρόσωποι της ΟΛΘ Α.Ε. επισημαίνουν ότι οι τοποθετήσεις θα γίνουν σε κτίρια που μπορούν να αντέξουν τα φωτοβολταϊκά συστήματα, αισθητικά και κατασκευαστικά. Σύμφωνα με την προμελέτη, αναμένεται να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά πάνελ στις στέγες 16 κτιρίων του λιμένα, με συνολική επιφάνεια 51.000 τ.μ. Το εκτιμώμενο κόστος εγκατάστασης ανέρχεται στα 7.000.000 ευρώ. Προ ημερών ολοκληρώθηκε η φύτευση με ελαιόδενδρα -πέριξ του επιβατικού σταθμού τα δενδρα ήταν μετρημένα στα δάχτυλα-, ενώ η τελευταία παραγγελία νέων οχημάτων για τις ανάγκες της ΟΛΘ Α.Ε. είναι τέσσερα υβριδικά αυτοκίνητα.
Πέρυσι και φέτος η εταιρεία εφάρμοσε ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης συσκευασιών και λοιπών στερεών αποβλήτων. Η ανακύκλωση, τονίζουν οι αρμόδιοι της ΟΛΘ, είναι ένα μόνο από τα μέτρα που λαμβάνει η εταιρεία για να μειώσει την επίπτωση της λειτουργίας της στο περιβάλλον. Στη δέσμη μέτρων που υλοποιούνται συμπεριλαμβάνονται δενδροφυτεύσεις περιοχών στα όρια της πόλης ως αντιστάθμισμα των παραγόμενων ρύπων, δημιουργία σταθμών παρακολούθησης της θαλάσσιας και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς και εκπαίδευση προσωπικού σε θέματα που αφορούν στην ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος. Λόγω των πολλών και μεγάλων πηγών για την άντληση ανακυκλώσιμων υλικών, ο Δήμος Θεσσαλονίκης δημιούργησε ξεχωριστό σταθμό ανακύκλωσης στους χώρους του λιμανιού. Παράλληλα, το τμήμα Περιβάλλοντος της ΟΛΘ Α.Ε. που έχει συσταθεί, έχει δημιουργήσει εντός των εγκαταστάσεων του λιμανιού σε διάσπαρτα σημεία ειδικές δεξαμενές για τα απόβλητα λιπαντικών ελαίων και χώρους συγκέντρωσης των ανακυκλώσιμων υλικών.
Τα συνεργεία ανακύκλωσης συγκεντρώνουν μπαταρίες, μεταχειρισμένους συσσωρευτές, λαμπτήρες, χαρτί και μεταχειρισμένα ελαστικά, ξύλινες συσκευασίες, τσέρκια και απόβλητα ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Τι ανακύκλωσαν πέρυσι

Στην απογραφή της ανακύκλωσης εντός του λιμανιού σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης καταγράφηκαν πέρυσι δέκα τόνοι χαρτιού, δύο τόνοι γυαλί, ένας τόνος πλαστικού, 5,3 τόνοι συνθετικά έλαια μηχανών, 1.800 κιλά μπαταριών μολύβδου, 204 τόνοι ξύλινες συσκευασίες,100 κιλά φορητών ηλεκτρικών στηλών και 116 τόνοι μεταλλικές συσκευασίες.
«Η ΟΛΘ Α.Ε. προχωράει με γοργά και σταθερά βήματα στην υλοποίηση του στρατηγικού της σχεδιασμού για τη μετατροπή του λιμένα Θεσσαλονίκης σε “πράσινο λιμάνι”, μέσα από μια σειρά 10 ενεργειών που αποφασίστηκαν τον Δεκέμβριο του 2010», δήλωσε μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Στ. Αγγελούδης. Oι πέντε από αυτές, σύμφωνα με τους εκπροσώπους της ΟΛΘ Α.Ε., «έχουν ήδη υλοποιηθεί, αλλάζοντας το περιβαλλοντικό πρόσωπο του Οργανισμού και μειώνοντας το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα». Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται η υλοποίηση και των υπολοίπων.
Οι προσπάθειες, τονίζει ο κ. Αγγελούδης, έχουν αναγνωριστεί και ήδη η ΟΛΘ Α.Ε. ανανέωσε την πιστοποίησή της ως Ecoport από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Λιμένων (ESPO).

Και ο Πειραιάς στα eco-ports

Τα «πράσινα λιμάνια» είναι μια νέα τάση που έχει διαμορφωθεί μόλις την τελευταία δεκαετία με βασικό σκοπό να περιορίσει τη ρύπανση στους χώρους που καταλαμβάνουν οι εγκαταστάσεις τους, στην ενδοχώρα που επηρεάζουν, στη φιλική για το περιβάλλον χρήση ενέργειας και στη θαλάσσια ζώνη ευθύνης τους.
Τα λιμάνια του Πειραιά και της Ελευσίνας είναι δύο -πλην της Θεσσαλονίκης- που εφαρμόζουν ή σχεδιάζουν να εφαρμόσουν πρακτικές διαχείρισης «πράσινων λιμανιών». Ο ΟΛΠ είναι μάλιστα ένα από τα εννέα ευρωπαϊκά λιμάνια που πιστοποιήθηκαν, το περασμένο καλοκαίρι, και από τους Lloyd’s με το Ευρωπαϊκό Πρότυπο Περιβαλλοντικής Διαχείρισης. H Ευρωπαϊκή Ενωση Λιμένων (ESPO) έχει συμπεριλάβει από τις αρχές του χρόνου το λιμάνι του Πειραιά στα Eco-ports της Ε.Ε.
Στην Ε.Ε., αυτή την περίοδο το λιμάνι του Αμβούργου (πράσινη πρωτεύουσα 2011), τρίτο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης, ξεκίνησε την υλοποίηση διαφορετικών διαχειριστικών πρακτικών, που έχουν στόχο να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% έως το 2020.